Il Prof. Rosario Morello nominato membro del Panel NATO-STO “Human Factors and Medicine”

Il Prof. Rosario Morello, associato di Misure Elettriche ed Elettroniche del DIIES, è stato nominato su proposta del Gruppo Tecnologico Integrato - 5° Reparto - Innovazione Tecnologica del Segretariato Generale della Difesa membro dei Technical Team NATO STO: HFM-AVT-340 on “Neuroscience-based Technologies for Combat-oriented Crew Cockpit Design and Operations” e HFM-319 on “Measuring the Cognitive Load on the Soldier” in rappresentanza dell’Italia.

La Science and Technology Organization è un organo sussidiario che opera all’interno della NATO dal 1949 al fine di concorrere alla definizione ed applicazione dello stato dell’arte, in ambito scientifico, ai settori della sicurezza e della difesa. La STO è stata istituita con l'obiettivo di soddisfare al meglio le esigenze collettive della NATO e delle Nazioni partner nei settori della scienza e della tecnologia, e le sue attività riguardano la ricerca scientifica, lo sviluppo tecnologico e la sperimentazione di attività scientifiche su campo.

La missione specifica del Panel “Human Factors and Medicine” è fornire la base scientifica e tecnologica per ottimizzare la salute, la protezione umana, il benessere e le prestazioni dell'operatore umano in ambienti operativi rivolti alla difesa e sicurezza. Le attività connesse implicano la definizione e l’assicurazione degli standard qualitativi della compatibilità fisica, fisiologica, psicologica e cognitiva tra il personale militare, i sistemi tecnologici, le missioni e gli ambienti operativi. Ciò è garantito attraverso il continuo scambio di informazioni, esperimenti collaborativi e prove su campo condivise tra le diverse nazioni partner.

Professor Rosario Morello appointed member of the NATO-STO Panel "Human Factors and Medicine"

Rosario Morello, associate professor of Electrical and Electronic Measurements at DIIES, has been appointed on the proposal of the Integrated Technological Group - 5th Department - Technological Innovation of the General Secretariat of Defence as Italian member of the NATO STO Technical Team: HFM-AVT-340 on "Neuroscience-based Technologies for Combat-oriented Crew Cockpit Design and Operations" and HFM-319 on "Measuring the Cognitive Load on the Soldier".

The Science and Technology Organization is a subsidiary body that has been operating within NATO since 1949 in order to contribute to the definition and application of the state of the art, in the scientific field, for defence and security purposes. The STO has been established with a view to meeting to the best advantage the collective needs of NATO and partner Nations in the fields of science and technology. Its activities concern scientific research, technological development and the experimentation of scientific activities in the field.

The specific mission of the “Human Factors and Medicine” Panel is to provide the science and technology base for optimising health, human protection, well-being and performance of the human in operational environments aimed at defence and security purposes. The related activities involve the definition and assurance of the quality standards of physical, physiological, psychological and cognitive compatibility among military personnel, technological systems, missions, and environments. This is accomplished by exchange of information, collaborative experiments and shared field trials between the different partner Nations.